Dagen D!

Jag förstår verkligen inte hur dagen D kan vara här, det känns helt sjukt! Om det går som det ska så borde vi vara föräldrar inom 2½ vecka (om jag går över tiden och måste sättas igång). Det känns helt absurt, mamma och pappa Mattheos! Det känns som det hela tien varit så långt bort och nu är dagen (redan) här. Trots alla krämpor jag haft under graviditeten och trots hur jobbigt det är nu så är det värt allt! Jag skulle kunna göra om det utan att tveka! Snart snart har vi en mini nire (niko-rebecca) här hos oss. Lilla älskade du i magen, imorgonkväll är du välkommen till oss <3


BF?



Nu är dagen här. Helt sjukt! 100%, 40 veckor, 280 dagar som gravid! Tjock som en flodhäst men ändå får jag nog vänta ett tag!

Vattenmelon

Jag har insett en sak. Jag tror att jag har inbillat mig själv att det inte är så tungt nu i slutet som det verkligen är. Det är tungt så in i helvete! Känns som minsta lilla rörelse jag gör är tung och smärtsam men jag försöker bita ihop. Nu börjar jag på ett annat sätt längta tills han är här och då menar jag verkligen längta. Jag är trött och tjock och det känns som att jag har en vattenmelon mellan benen. Jag brukar inte vara den som klagar men nu kan jag inte göra nåt annat. Jag har svårt att somna, jag vaknar hela tiden, jag springer på toa många många ggr/natt, jag är oftast hungrig och så fortsätter det. Men tills fredag ska jag väl klara av att knipa?

Jag vill även säga att min kära make är så jävla bra och lämnade idag in hans uppsats för opponering! Det kanske är därför jag börjat slappna av och börjar känna av allt? Nu är det ett steg kvar för honom vilket är opponering på fredag! Sen kan jag slappna av på riktigt.

Nu ska jag vila! Adjö!


Det blir en tvilling



Lillen kommer bli en tvilling kom jag på för nån dag sen. Därför var jag tvungen att googla på hur han kommer vara som person enligt stjärnorna! Tror ni det stämmer in på honom :)?

Du är en utåtriktad person som har lätt att få kontakt med andra människor. Andra uppfattar dig som en charmig och generös person full av glädje och roliga idéer. Du tycker om att prata och är inte blyg. Rastlös och otålig som du är trivs du bäst med ett rörligt och omväxlande arbete. Helst ett där du ofta får chans att lära känna nya människor och se nya platser. En av dina sämre sidor är att du sällan har tålamod att fullfölja dina projekt.

Du tycker om att resa och har lätt för språk. Ofta är du händig och kan syssla med konsthantverk.

Det finns en dubbelhet i Tvillingarnas karaktär. Du skiftar ofta humör och kan ena minuten vara glad och pratsam och nästa stund tyst och tankfull. Ena dagen är du en elegant världsdam och nästa dag står du och målar en stol eller skrapar båten i gamla kläder.



Egoboost!

Man borde alltid hälsa på sitt jobb när man vill få sig en liten egoboost! Och det är precis vad jag fått idag! Föräldrar säger hur pigg man ser ut och när man säger att man är beräknad om två dagar så kan de inte tro det för så pigga såg inte de ut! Barnen är ju underbara dom! Dom vill sitta i knä, leka med håret (som visst luktade jättegott, som choklad) och klappa på magen! Den såg nästan ut som en pumpa tyckte dom - och jag var väldigt fin! Det värmde även när en storebror till ett barn kom fram och kramade om mig och sa "hej Rebecca!" sen så klappade han mig på kinden och sa "du är faktiskt väldigt söt"! Hur gulligt är inte det?!? Sen så sa han även att han tror han visste vad jag hade i magen, han gissade korrekt på en bebis :) Innan alla gick så önskade alla lycka till och det värmer det också! Tillochmed jag fick sommarpresent trots att jag knappt jobbat detta år, en present som passade perfekt till mig och min kära make! Grillsåser, eller ja såser som kan användas till det mesta :) Helt perfekt!!

Inga tecken på att något är på G än i alla fall, det känns lungt. Nerverna är där dom alltid varit också! Lovar att uppdatera när det är på G (eller ja när jag tror det är på G). Så håll er uppdaterade :)


Sista minuten!



Någon som har någon sista minuten gissning :)?

Blivande gudmor: 15 maj, 2800g, 48 cm eller 24 maj, 3800g, 51 cm
Agneta: 17 maj, 3125g, 50 cm eller 4 juni, 3410g, 52 cm
Blivande mormorn: 20 maj, 3100g, 46cm
Helena: 26 maj, 3930g, 53cm

Nattis: 29 maj, 4300g, 52 cm
Louize: 31 maj
Blivande farfarn: 31 maj, 3850g 52cm
Cissi: 1 juni, 4135g, 52 cm
Niko: 2 juni, 3925g, 50,5 cm
Linn: 2 juni
Nathalie: 2 juni
Alexandra: 2 juni, 3700g, 51 cm
Systers sambo: 3 juni, 3940g, 51 cm
Blivande morfarn: 6 juni, 3483g, 51,5 cm (kl 17.16)
Jag: 6 juni, 3935g, 50 cm
Moa: 6 juni, 4380g, 52 cm
Syster: 9 juni, 4020g, 51 cm
Blivande farmorn: 12 juni, 3850g, 51,5 cm

Tjaba tjena hallå!

Besöket hos barnmorskan gick bra :) Har varit en student där nu två ggr så jag dubbelundersöks, först av studenten och sen av vår barnmorska. SF-måttet hade ökat med 1 cm, lillens hjärta lät jättefint och tror det aldrig varit så extremt tydligt som det var nu :) Han är fortfarande fixerad (vissa som är fixerade kan ju ändra sig) och hade åkt ner en bra bit. Vi bokade in en till träff om 2 veckor i fall att! Studenten började på förlossningen den 11 så vi får se om vi får träffa någon av dom, antingen studenten på förlossningen eller BM på vårdcentralen.

Det börjar ju närma sig nu med stormsteg och det känns fortfarande riktigt sjukt. Än känns det inte som att nåt är på G utan det känns som vanligt. Jag försöker ta det så lungt som möjligt så att det inte ska sätta igång, på fredag medan Niko är på opponering ska jag försöka gå ut och gå och röra lite på mig men inte innan dess!

Imorgon ska jag till jobbet på sommaravslutning! Det ska bli kul att träffa alla föräldrar och barn en sista gång, krama om alla skruttungar innan de slutar osv. Näe nu ska jag ta och äta lite choklad tror jag det måste man göra ibland(ofta).


Andas, andas, andas...



Jag längtar efter att kunna andas normalt! När magen sjönk skulle man ju kunna andas lättare har jag hört... Vet inte om jag håller med om det. När magen sjönk ökade sammandragningarna/förvärkarna och då är det ju inte lätt att andas. Tänk... Snart kan jag sova på mage och andas normalt! Lycka! Sista inbokade träffen hos BM idag :) Lär ju bli att boka in en tid till men iaf, spännande!

Kokande och onervös!

I väntan på att maken ska sluta jobba så sitter jag i solen en stund! Dock är det varmt så in i h-vete vilket gör att jag ungefär orkar 5 minuter sen är det nog. Men äntligen är värmen här så jag kan inte klaga!

Många frågar om jag är nervös nu när det närmar sig med stormsteg och svaret är fortfarande nej. Jag är inte nervös nånstans, är det konstigt? Jag går inte ens och väntar att det ska ske. Eller jo såklart jag väntar men det är inget jag går och tänker på för då skulle jag bli galen av tristess och väntan skulle bli olidligt lång. Först ska jag till BM imorgon, sen sommaravslutning på jobbet, sen ska Niko få bli klar i skolan sen är han välkommen ut till oss. Vi funderar på att göra en låtlista till förlossningen och spela Sean Banans "här glider kingen in" när han kommer ut! Vore inte det kul?

Måste väl även tillägga och skriva ett grattis till Sverige som vann ESC igår. Men jag håller fast vid att jag inte tycker om låten ändå!

Avslutar med ett citat från en av de bästa filmerna. "Sol i sinne, brun inne"!


Morsdag!





GRATTIS VÄRLDENS MEST FANTASTISKA MAMMA PÅ MORSDAG! ETT STORT GRATTIS TILL ALLA ANDRA MAMMOR OCKSÅ, SPECIELLT TILL MORMOR, SYSTER OCH SVÄRMOR! ALL MIN KÄRLEK TILL ER!


ESC-hysteri

Denna hysteri kring Eurovision Song Contest... Låtarna är oftast värdelösa men ändå ska jag titta på det... Förstår inte varför. Sedan skickar ju Sverige alltid vidare skitlåtar! Sverige är alltid favorittippade, säger vem? Jo svenskarna själv och när vann vi senast? Tänk vad roligt om vi hade skickat Ranelid. Se hans orangea fejja springa runt på scen och skrika "Heeeeerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrreguuuuuuuuud" eller hade han översatt det till engelska? Näe, Loreen är inte bra. Eller det kan jag nog inte säga, men Dead By April hade varit coolare att skicka (trots att sångaren lät popmesig).

Näe nu ska jag återgå till denna intressanta tävling (som nu nytt för i år visas i Australien och Nya Zeeland - jag ställer mig frågan: varför?). Vem tar hem det tror ni? Jag har ingen aning, jag har typ bara hört de söta ryska tanterna. Men snälla, byt ut de jäkla programledarna!


Morgonupdate!


Listan! Kom även på att enligt senaste mensen så är jag beräknad idag!

Blivande gudmor: 15 maj, 2800g, 48 cm eller 24 maj, 3800g, 51 cm
Agneta: 17 maj, 3125g, 50 cm eller 4 juni, 3410g, 52 cm
Blivande mormorn: 20 maj, 3100g, 46cm
Helena: 26 maj, 3930g, 53cm
Nattis: 29 maj, 4300g, 52 cm
Louize: 31 maj
Blivande farfarn: 31 maj, 3850g 52cm
Cissi: 1 juni, 4135g, 52 cm
Niko: 2 juni, 3925g, 50,5 cm
Linn: 2 juni
Nathalie: 2 juni
Alexandra: 2 juni, 3700g, 51 cm
Systers sambo: 3 juni, 3940g, 51 cm
Blivande morfarn: 6 juni, 3483g, 51,5 cm (kl 17.16)
Jag: 6 juni, 3935g, 50 cm
Moa: 6 juni, 4380g, 52 cm
Syster: 9 juni, 4020g, 51 cm
Blivande farmorn: 12 juni, 3850g, 51,5 cm

När vi två blev en...

Att jag har en fantastisk underbar make råder det inga tvivel om. Men hur lyckades en småländsk tjej träffa en norrländsk pojke? Lätt, jag pluggade i Gävle och han i Uppsala... Kanske inte så lätt va? För att göra en snart 4 årig historia kort så började det såhär...

Jag skulle åka och hälsa på en vän som flyttat till Uppsala och vi skulle festa lite. Fick höra att en norrländsk halvgrekisk kille med långt efternamn som var väldigt punktlig av sig skulle komma dit. (Det bör även tilläggas att min drömkille skulle ha mörkt hår, skäggstubb, passa i mössa och ha pianofingrar). Vi 18 klev det en Niko innanför dörren. Jag tänkte inte mer än att han såg bra ut men vi pratade lite under kvällen och när det var dags att sova så erbjöd han mig en kudde :) Dagen efter när jag skulle åka så frågade han om han fick en hejdåkram och det fick han :) Han addade mig på facebook och sedan msn och vi pratade timmar, då menar jag verkligen TIMMAR! Vi kunde sitta hela nätter och bara prata och sedan webcama! Vi bytte nummer och gick sedan över till att prata i telefon. Det var svårt att slita sig från datorn och telefon faktiskt!

Jag åkte ännu en gång till Uppsala för att fira Halloween. Och under den helgen kom första pussen :) Då började jag verkligen tycka om den mannen! Han kom och hälsade på mig i Gävle sen en vacker dag efter att ha kollat på Sune och Bert en hel helg så frågade han faktiskt chans på mig :) Jag svarade "kan du väl få". Så var vi där, en norrlänning och en smålänning föll för varandra.

Vad har hänt sen under dom åren? Ja mycket. En helt vanlig fredag så gick han ner på knä och frågade om jag ville förlova mig med honom. Hamnade i chock och kunde inte prata och det tog lång tid innan jag kunde ringa och berätta det för min familj :) Sen så har vi den hittills största dagen i vårt liv, vi blev man och hustru! 13 augusti 2011 kl 15.30 så ringde klockorna i Helga Trefaldighetskyrka och vi två blev en, herr & fru Mattheos! Snart därefter fick vi även reda på att vi två skulle bli tre och senare att det var en pojke vi skulle få :)

Nu sitter jag här, snart 4 år senare och är fortfarande lika lycklig som dagen han frågade chans på mig. Jag är så glad över mitt liv och snart kommer det bli ännu bättre. Jag känner mig så trygg med Niko och han får mig lugn och att må bra. Han tycker om mig trots att jag ibland är så korkad och klumpig. Och den som orkar stå ut med mig när jag är som värst är värd att behålla :) Just nu tycker han nog om mig mer än innan då jag (äntligen) är mörkhårig igen!

Detta blev ett väldigt långt inlägg men nu vet ni. Jag avslutar allt med ett litet bildkollage med bilder på mig och min älskade make! Jag älskar dig Niko, nu och för alltid!


6 dagar...


Saker som jag tycker om

Vill börja inlägget med att tacka Rebeccas syster för den mycket fina, illustrativa och produktiva bloggdesignen. Hade jag designat min egna blogg, utan Rebeccas medverkan, hade den förmodligen innehållit en hel del svart och mörkt, med inslag av rött. Precis som min lägenhet såg ut när Rebecca flyttade in. Från svarta soffor, säng, tv-bord och hyllor har det sakta men säkert landat i ett hav av vitt och beiget möblemang. Den stora glädjen är att vår pingu-samling till barnet naturligt nog innehåller mycket svart vilket jag uppskattar mycket.

Bilder före/efter

                              
                              
                              
                              
 

Och då på tal om saker som jag uppskattar. Jag har svårigheter med att verkligen gilla saker fruktansvärt mycket, men också avsky saker. Men det finns två saker som jag nästan, utan att säga det, skulle kunna påstå att jag älskar. Nu tar vi bort saker som familj, Rebecca, vänner, världsfred, myggfritt o.s.v. som är självklara saker.

1) Värme. Ju varmare desto bättre. Värme är förutom essentiellt för vår överlevnad på planeten och för hur naturen och landskapet formas, men också fantastiskt skönt. En varm ledig och ostressig sommardag väger upp det mesta här i livet.

2) Ljus. Om det var praktiskt möjligt skulle jag spendera de ljusa månaderna på antarktis för att sedan spendera resterande ljusa månader på arktis. Nu är det förmodligen askallt och förjäkla trist där, men undra om det inte skulle vara värt det? Allt trams om att ljuset gör att hormoner och skit exploderar i kroppen struntar jag fullständigt i. Ljus skapar en glad herr Mattheos.

Mörker och kyla är å andra sidan något jag med stolthet och säkerhet kan säga att jag placerar i Avsky listan, och nästintill inom kategorin för att hata.

Sammanfattningsvis. Solen är najs. Sen vår och tidig sommar är den bästa årstiden då man dels får allt detta och sedan vet att det kommer vara så i ett par månader till. För läsare i Piteå, ni vet i alla fall att ni har ett par veckor till av finvädre!

Summan av alla variablar är lika med: Perfekt att få en liten pojk när man är på topphumör!

Touch And Go

Saint Nikolaus


7


Treåringen!

Idag fyller vår stora lillskit (katt alltså) Napoleon 3 år. Vi trodde han fyllde 2 men råkade visst missa ett år. Napoleon är en väldigt vänlig men speciell katt, eller ja båda våra katter är speciella. Napoleon borde vara min grabb då han är från Västervik som mig och Zeus borde vara Nikos grabb då han är från Piteå men näe, båda är Nikos... Napoleon var en väldigt liten en när vi hämtade honom och han är en hittekatt. Hon vi köpte den av hade hittat honom och hans syskon under ett plockepinn av träd. Han har idag blivit firad med både skinka och utgång! Katterna är ju innekatter men idag tog vi ut dom i koppel en stund i solen :) Påtal om skinka så är Napoleon så rolig! Katterna vet att dom brukar få skinka av mig när jag gör mackor och häromdagen så hörde Napoleon hur jag tog fram skinkan och så tittade han sig runt som att han letade efter Zeus. Han springer in i sovrummet en snabbis och kommer sedan tillbaka med Zeus i släptåg... Det var som att han var inne och sa till honom att det är skinkdags så han inte skulle missa det :)

Här kommer lite bilder på treåringen!

  

 
 

Det råder även tvivel om att vi tycker om våra småskitar då vi tatuerade in deras tassavtryck när vi var i Thailand. Ena tassen ser mysko ut men det är för Zeus har en extratå och därför en extra trampdyna :P


8 dagar....


Jag har tagit ett beslut...

Tänk att det nu bara är 9 dagar kvar tills lillen är beräknad, det känns helt sjukt faktiskt. Jag minns när man gick från tresiffrigt till tvåsiffrigt och nu är vi liksom nere på ensiffrigt! Fast jag kan ju fortfarande gå till tvåsiffrigt igen kom jag på nu, fast + då... Hoppas inte det blir så länge jag går över tiden! Har firat denna stora grej med att dammsuga, torka golvet och gå på dop... Det var ett väldigt tråkigt dop faktiskt men ja finns det inget annat att göra så måste man ju kolla det.

Har varit helt orkeslös idag egentligen. När jag vaknat och ätit frukost försvann all min energi och jag slocknade i soffan och kunde inte vakna till liv igen kändes det som. Har nog aldrig varit så trött! Varmt har det varit också. Så gissa vad vi åt... Grillat! Kunde ni aldrig gissa va? Klarar dock knappt av att vara ute längre då jag blir så varm. Känns som jag ska explodera snart också, magen är hård och sprickfärdig!

Tidigare har ju både jag och Niko skrivit om namnträsket och idag tog jag ett stort beslut. Jag har bestämt mig för att lillen ska få T:et i efternamnet också... Det blir ett långt namn han får men jag vet ju hur gärna Niko vill det och hur mycket just det namnet betyder för honom så varför ska jag vara den som gör att det namnet inte går vidare till hans barn? Så det blir en liten en med dubbelgrekiskt efternamn! Nu är det bara det lilla lilla beslutet kvar om förnamnet...

Imorgon ska vi ta sovmorgon, eller typ iaf. Nu ska jag diska! adjöken!

Ensiffrigt!


Överdrift?

Först vill jag börja inlägget med att tacka min syster som fixat iordning bloggen lite :) Skönt med lite förnyelse. Har även lagt in alla tidigare inlägg i kategorier så man lättare ska hitta det man letar efter eller vill läsa om.

Jag har funderat på en sak. Tillskillnad från min make så har jag tid och fundera då katterna ALDRIG är hos mig utan håller sig borta tills Niko kommer hem och sedan är med honom hela tiden. Jag funderade på om man brukar överdriva graviditeter eller hur man nu kan uttrycka det. Så fort man får reda på att man är gravid så letar vissa tecken direkt, man ska må dåligt, man ska ha ont osv. Man påstår att magen växer och växer och påstår sig se att man blir tjockare och tjockare för varje dag. Jag vet inte riktigt varför jag får känslan av att många bara letar efter krämpor som man inte har. Eftersom jag har haft oturen att åka på x-antal krämpor så förstår jag inte hur folk kan gå och "leta" krämpor. Jag hade varit överlycklig om jag inte hade min foglossning, mitt ryggproblem, min knäskada eller min inflammation nu under graviditeten. Tänk, jag kunde ha jobbat, jag kunde orka vara mer aktiv. Nu har jag varit sjukskriven sen slutet av februari och knappt orkat göra något för att smärtan är för stor. Jag vet egentligen inte vart jag vill komma med detta inlägg - eller denna tanke. Bara något jag funderat på, överdriften.

Fick en fråga i ett inlägg, eller ett tips på vad jag kan skriva om - nämligen vad som är klart nu inför lillens ankomst. Jag skulle vilja säga att allt är klart men det är svårt att veta innan han är här men jag skulle säga att jag känner mig nöjd med det vi har och kan inte komma på något akut som vi behöver handla. Där kommer vi in på en annan sak jag tänkt på att folk köper saker så tidigt! Vi köpte typ vårt första babyplagg efter 3D ultraljudet i v30 om jag inte minns fel - kanske att vi köpt något innan. Det tidigaste vi köpte var vagnen men det var endast för att det är en beställningsvara. Jag tycker det finns en charm i att vänta, att sakta men säkert bygga upp inför lillens ankomst! Vi blev nog klara för någon vecka sen med allt inköp och det kändes helt lagom tid.

Vill sluta med att tillägga att inlägget INTE är riktad mot någon - så ingen nu tar illa upp!

Uppbyggnad

Bloggen är under uppbyggnad, fungerar inte riktigt som den ska ännu!

Listan :)

Några datum har nu gått :) Och ännu tror jag inte något är på G...

Blivande gudmor: 15 maj, 2800g, 48 cm eller 24 maj, 3800g, 51 cm
Agneta: 17 maj, 3125g, 50 cm eller 4 juni, 3410g, 52 cm
Blivande mormorn: 20 maj, 3100g, 46cm
Helena: 26 maj, 3930g, 53cm
Nattis: 29 maj, 4300g, 52 cm
Louize: 31 maj
Blivande farfarn: 31 maj, 3850g 52cm
Cissi: 1 juni, 4135g, 52 cm
Niko: 2 juni, 3925g, 50,5 cm
Linn: 2 juni
Nathalie: 2 juni
Alexandra: 2 juni, 3700g, 51 cm
Systers sambo: 3 juni, 3940g, 51 cm
Blivande morfarn: 6 juni, 3483g, 51,5 cm (kl 17.16)
Jag: 6 juni, 3935g, 50 cm
Moa: 6 juni, 4380g, 52 cm
Syster: 9 juni, 4020g, 51 cm
Blivande farmorn: 12 juni, 3850g, 51,5 cm

Jag är expert!

Som norrlänning så "vill man va sä själv för en litn stund" och jag tenderar att vilja vara det ganska mycket. Tyvärr, i det och förmodligen endast det anseendet, så har min tillvaro ändrats en aning sen dess. Från början ströks all form av sitta själv i soffan och se fotboll i lugn och ro. Sedan började onlinespelen vilket störde min egentid vid datorn. Katterna har tagit bort min funderar stund på toan, då de tenderar att vilja spendera sin tid i samma rum som mig så måste även den dörren stundtals öppnas och stängas. Det säger sig självt att duscha ifred inte längre är ett alternativ. Så, då jag får spendera min ytterst sparsamma egentid för mig själv, så funderar jag rätt mycket på vett och ovett. Och för mindre än 15 minuter sedan skapade jag mig denna funderarstund och det måste såklart bloggas om. För onekligen så hör egentid samman med snart föräldertid...

Och det var där mina funderingar började och det var där panik, skräck och uppgivenhet dök upp.

Oavsett vilka känslor jag har haft för det här med att bli pappa så har jag alltid landat i att det känns bra. Det är vägen dit som har varit stundtals skräckinjagande. Jag började tänka på att egentligen så är det inget märkligt om jag imorgon skulle vara stolt far. Och händer det, då är allt det där som man hela tiden skjutit framför sig verkligt. Då är det på riktigt så att mitt liv kommer förändras över en natt.

Och det är verkligen vad alla säger. Och det är precis vad jag är inställd på. Men sen säger också alla att man kan aldrig veta vad som händer och hur det känns. Och det är preciiis vad jag är inställd på, att inte veta. Men alla kommer med så fina tips och råd, men garanterar sig med att "Det behöver inte bli så för er". Så jag gör precis så, jag tar åt mig av tipsen och stoppar dom i en låda för att kanske, OM det behövs just i mitt fall, så tar jag fram dom, för att egentligen så är det precis vad alla säger, "det behöver inte bli så för er."

Och när folk frågar hur det känns, vad jag ser fram emot, så svarar jag såklart "Det känns bra, det ska bli roligt och fantastiskt, det ska bli underbart och det är ju, förmodligen eftersom jag inte vet än, det bästa som kan hända i ens liv" och sen tillägger jag också det att "jag vet ju inte alls, eftersom det är olika för alla". För att gör jag inte det, då kommer folk påpeka att "det tror du bara" och skratta på ett låtsas hånfullt sätt som ändå är hånfullt. Och säger jag att jag är rädd och nervös, att jag inte vill det här och att jag tror att det blir tråkigt och att jag förmodligen kommer tycka barnet är fult från början, då kommer folk ifrågasätta min förmåga att bli förälder, men de kommer tillägga att "Du vet ju inte än, för det är ju olika och det är inte ovanligt" trots att ingen någonsin säger så, för det vore ju dumt.

Och då landar man i att kanske någonstans ljuga för sig själv. Jag är nog livrädd men får inte tillåta mig det för att det vore dumt, och jag är inte dum och ekvationen blir då att jag ser fram emot det här. Men fortfarande, hur ska jag veta, då det är olika för alla?

Så föräldraträffarna, då vi alla satt och alla såg fram emot att bli föräldrar och alla sa precis det dom visste att barnmorskan och de övriga där skulle vilja höra. Och jag, pappan, fick lära mig att jag ska vara trygg, massera, ska vara lugn och finnas där. Jag ska vara klippan mot vinden som står emot och står kvar. Svajar jag, då visar jag osäkerhet och otrygghet, och detta är en miljö ett barn inte får växa upp i, inte ens vara i magen under sådana förhållanden, för barnet kommer att känna av det och växa upp och bli precis som pappa, osäker och otrygg. Så det går inte.

Barnmorskan, där har vi experten. Hon vet allt om barn i mage, barn utanför mage, vuxna barn, barnsliga vuxna och barn som är vuxna nog att ha barn. Hon kan all forskning, all praktik och all teori. Hon kan vända ett barn i magen med sina bara händer och kan med en linjal avgöra hur många veckor du varit gravid. Det är hon du ska lyssna på och vända dig till om du har ont, mår bra, är rädd, är pissnödig, blöder eller inte blöder o.s.v.
Det barnmorskan säger är lag.

Barnmorskan säger att "man vet aldrig hur det blir för er, varje fall är unikt".

Jag placerar mig i den kategorin och jag säger det till alla och därför är jag experten. Men då jag funderar och då jag börjar tänka på vad det innebär, då blir jag rädd och känner mig liten som en myra och tror direkt, och det är ju det värsta man kan tänka, "misstänker jag eftersom jag inte vet och har barns själv", att jag kommer bli en dålig far. "Men man vet ju inte".

Som jag sa tidigt i inlägget, jag landar i att det känns bra, det ska bli kul och jag ser framemot det. Och ja, jag tycker verkligen så, men vem skulle eller får säga något annat?

Ber om ursäkt för långt och förvirrande inlägg. Som sagt, när jag får min funderarstund funderar jag mycket.

Over and out!

//Saint Nikolaus


Champions League

Kanske det tråkigaste med att ungen inte är här är att den inte får ha på sig kläderna denna fantastiska kväll.

// Saint Nikolaus


Går märkligt nog ofta runt och tänker på Gloria

Jag älskar ju min fru väldigt mycket och jag är fantastiskt glad över att få dela mitt liv och snart en liten sån där saksomspringerruntochleveroms liv. Med det sagt så kan jag tryggt fortsätta på inlägget som ska bjuda på en video som jag lagt upp förrut.

Tidigare har vi gått igenom varför Rebecca kallas/refereras till Gloria, flodhästen i de fantastiska filmerna Madagaskar. Kort, smekmånad, gravid fru i bikini, trött/lullig make, dålig hörsel på ett överfyllt kryssningsfartyg = någon säger något till någon om Gloria och pang, där kläcktes idén och efter det är det svårt att titta på min kära fru utan att se denna fantastiska Gloria framför sig. Följande bild beskriver lite vad jag hittade i soffan nyss framför tv:n, och med den gråa onepiecen ligger sanningen inte långt ifrån...


Som jag nämnde tidigare så följer även denna fantastiska film med när jag och Rebecca dansar runt lite i lägenheten. Katterna gästspelar som bakgrundsdansare.

http://www.youtube.com/watch?v=fahwoS-lZ1Y

Ha en fortsatt trevlig lördag, jag fortsätter med mina 3.5:or och hoppas jag slipper ta taxi till förlossningen ikväll!

Touch And Go

//Saint Nikolaus

Bloggtorka

Idag har äntligen solen tittat fram bakom molnen vilket vi firade med att, håll i er nu, GRILLA! Mums vad gott det var! Min kära make är duktig på att grilla :) Nu är jag helt slut efter maten och disken (ja jag kan ju inte låta den ligga).

Jag har en väldig bloggtorka... Snälla ge mig tips på vad jag kan skriva om - all hjälp uppmuntras. Nån där ute måste ju ändå undra något eller vill läsa om något. Förhoppningsvis kanske Niko har lite ideér så han kan blogga lite.

Ha en fin lördag!

SNÄLLA

Jag vill ha tillbaka mitt långa mörka hår! Jag har inte trott att jag saknat det så mycket men nu när jag kollade igenom på gamla kort så insåg jag hur mycket jag saknar det... Kolla liksom... Här var mitt hår fint (slitet ja) och nu är det ja jag vet inte vad, jag ser ut som en morsa nu! Jag borde förlänga håret för frisören vill ju alltid klippa av mig håret och det vill inte jag..

  

SNÄLLA TOMTEN! GE MIG LÅNGT HÅR I JULKLAPP!

Brudparets uppdrag!

När jag blev fru (13 augusti 2011) så fick vi en väldigt rolig uppgift av min faster, farbror och kusiner. Vi fick uppdrag som skulle göras och uppdragen skulle göras inom ett år och dom skulle göras tillsammans. Det är en väldigt rolig uppgift faktiskt, det går ut på att vi ska uppleva saker tillsammans! Sedan ska allt fotas med engångskamera och skickas till faster med familj för bedömning. Kan man inte uppfylla uppdragen får man hitta på hur de ska lösas på nåt roligt sätt. Vi har inte kommit så jättelångt med uppdragen hittills men ännu har vi tid på oss :) Nedan har ni våra uppgifter.

Brudparets uppdrag.
1. Ni ska fotograferas tillsammans med en kändis  CHECK
2. Ni ska fotografera när ni är på konsert tillsammans CHECK
3. Ni ska fotograferas när ni är på tandemcykel-utflykt
4. Vi vill ha foto på när ni badar i fontänen i rondellen vid Serlstorg
5. Vi vill ha ett foto när ni är på kryssning till Finland/Åland/Tallin/Riga CHECK
6. Ni ska presentera ett foto när ni rider ut på islandshästar
7. Vi vill se när ni deltagit i ett vattengympapass i simhallen
    Extra + för badmössor
8. Ni ska sjunga karaoke tillsammans på valfritt etablissemang i Uppsala
Avslutningsvis vill vi ge er kulinariska minnen från era hemstäder och därför vill vi ha:
9. Foto när ni äter Pitepalt på världens enda Paltzeria i Öjebyn Piteå
10. Foto när ni besöker Åhmans korvbar inmundigandes varsin hälften av varje med halv räk.


Självklart har vi glömt kameran när vi åkt till våra respektive hemstäder men i sommar ska det ätas hälften av varje med halv wäk! Och Pitepalt... Mums...Eller inte... Usch! Men det måste göras :) Islandshästuppdraget är jag nervös för. Både jag och Niko trodde att Islandshästar var små och söta men min kollega lärade oss att dom inte alls är så små :P Vi får se om vi hittar på någon rolig lösning på det istället :)

Men detta är ett tips om ni ska på bröllop och vill ge brudparet något roligt att göra - det viktigaste är att man gör det tillsammans!


2 4 6 9 8 1 6 7 4 8 5 2 0 9 8 1 2 1 2 1

Idag har varit en väldigt produktiv dag. Jag och Niko har pratat jättemycket! Dock har pratet låtit "2 4 6 8 1 3 5 0 9 3 2 8 3 5 4 6 7" osv. Jag har nämligen hjälpt honom lite med hans C-uppsats. Jag har ju lovat att försöka knipa ihop så lillen inte kommer förrän som tidigast kvällen den 1 juni då han har opponering på dagen. Kan jag inte knipa så har jag i alla fall fått lite pluspoäng nu när jag hjälp honom :P Dock började jag se dubbelt efter ett tag och glömde typ bort vad siffrorna hette! Men vi har varit duktiga och nu är han på G :) Dock har ju sifferträningen gjort att man kanske i framtiden lär sig snapsvisan "1 2 65 6 7.." eller hur siffrorna nu är. Nåt ger det nog ändå :) En make som blev glad över hjälpen räcker nog det :)

Har även haft en viktig uppgift idag. Jag har provsmakat energidrycker (eller okej, testade bara en). Jag har läst att det kan vara smart att ha med sig energidrycker på förlossningen för att få lite snabb energi. Problemet är att jag inte gillar energidrycker, eller har aldrig druckit det egentligen förutom smakat någon klunk. Nu har jag testdruckit för att se så jag inte spydde av det! Jag klarade det bra men blev konstigt nog trött av det... Kanske är något fel på mig... Har även laddat med dextrosol och choklad! Nu är väskan helt packad och klar och Niko har en kom-ihåg-lapp på kylen så han får se till att allt kommer med den stora dagen när vi väl ska åka in.

2 veckor kvar idag... Helt sjukt!


Datumen närmar sig...

Nu börjar vi närma oss BF, 2 veckor kvar idag :) Tänkte uppdatera listan ännu en gång när första gissningen är förbi! 2 juni verkar vara det mest populära datumet. Även jag tänkte välja det, det stod mellan 2 juni och 6e juni för min gissning. Men eftersom jag är född en röd dag så tycker inte jag att det är mer än rätt att lillkillen gör det också :)

Blivande gudmor: 15 maj, 2800g, 48 cm eller 24 maj, 3800g, 51 cm
Agneta: 17 maj, 3125g, 50 cm eller 4 juni, 3410g, 52 cm
Blivande mormorn: 20 maj, 3100g, 46cm
Helena: 26 maj, 3930g, 53cm
Nattis: 29 maj, 4300g, 52 cm
Louize: 31 maj
Blivande farfarn: 31 maj, 3850g 52cm
Cissi: 1 juni, 4135g, 52 cm
Niko: 2 juni, 3925g, 50,5 cm
Linn: 2 juni
Nathalie: 2 juni
Alexandra: 2 juni, 3700g, 51 cm
Systers sambo: 3 juni, 3940g, 51 cm
Blivande morfarn: 6 juni, 3483g, 51,5 cm (kl 17.16)
Jag: 6 juni, 3935g, 50 cm
Moa: 6 juni, 4380g, 52 cm
Syster: 9 juni, 4020g, 51 cm
Blivande farmorn: 12 juni, 3850g, 51,5 cm


"Tänk, nästa gång vi är här så är det på riktigt"

Jag ska sluta säga "tänk, nästa gång vi är här så är det på riktigt"... Det sa jag nämligen senast vi var på besök på förlossningen...

Idag var jag på oplanerat besök hos förlossningen! Har haft ont i magen hela natten och har känt mig yr hela dagen trots att jag ätit bra. Jag ringde till dom för att kolla och dom tyckte jag skulle komma dit för att kolla lite så allt såg bra ut. Fick börja med att lämna härligt urinprov och sedan lägga mig och vila då dom ville ha ett vilo-blodtryck. Fick även göra CTG i ca 20 minuter. Jag upptäckte att grabben inte tyckte om det då hans hjärtslag var rätt så höga men han gillar inte apparater som lyssnar på hjärtat. Såg även siffror på när jag fick sammandragningar/förvärkar. Jag landade på 42 som högst och förlossningsvärkar kan ligga på över 100 så jag är en bra bit ifrån :P Sen fick vi vänta lite...och vänta lite till...och lite till...och ännu lite till på att en doktor skulle komma och kolla till mig. Över 1 timme fick vi vänta på att höra "ring barnmorskan på fredag och kolla din odling då du kanske har urinvägsinfektion". Tack för den långa väntan för de få orden! Men annars såg allt bra ut och det var skönt att kolla upp så allt låg bra till ändå!

Medan vi låg där och väntade så kläckte jag ur mig ännu en gång "tänk, nästa gång vi är här så är det på riktigt"... Men Niko sa åt mig att inte säga så då det inte gick så bra senast jag sa det...

Du vet att du är gravid när...

- Alla tröjor du äger har fläckar mitt på magen
- Du blir andfådd av att gå från ett rum till ett annat
- Det är ett (omöjligt) projekt att raka benen och måla tånaglarna
- Du funderar på om du ska be mannen måla tånaglarna
- När den där glassen i frysen ropar på dig igen fast du nyss ätit ett stort lass
- Du försöker komma igenom trånga utrymmen genom att dra in en mage fast det inte går
- Du inte sett nederdelen av din kropp på länge
- Dina leggings hellre rullar ner vid troskanten än sitter kvar på magen
- Din navel försvinner
- Du rör dig som en gammal tant på kvällarna
- Du måste kissa varje kvart
- Du slår i magen varje gång du öppnar kylskåpsdörren
- Sötbegäret är oemotståndligt
- Det är ett projekt bara att ta sig upp ur sängen
- Du gråter för du inte har något gott hemma
- Pustar och stånkar så fort du ska resa dig
- När man sitter på golvet i duschen och inte vet hur man ska ta sig upp igen


Slutspelsskägg och före/efter

Ni vet slutspelsskägg som hockeyspelare ofta skaffar sig inför slutspelet? Niko har det. Bara det att slutspelet var över för längesen. Han kör på ett eget slutspel, slutspelet fram tills barnet kommer. När barnet kommer ryker skägget! Först måste jag medge att jag inte riktigt gillade idén men nu så är det en kul grej. Han erbjöd sig till och med att raka bort det inför min födelsedag men gissa vad jag svarade... "Nej". Jag är så van med skägget nu så det finns en charm med det :) 7 cm mätte vi det till förra veckan. Det är rätt så långt.

Vi fotade ju oss hos Ellen för ett tag sen (www.ellenkarlsson.se) och nu har jag fått bilderna :) Det roliga i det hela är att vi fotade oss på samma ställe där vi fotade bröllopsfotona och bröllopet var precis innan jag blev gravid. Därför ska ni få se vad som har hänt med mig sen augusti... Jag är stolt över min fina boll som står ut så vackert (mäter nu 120 cm runt magen!) :) Man ser även Nikos slutspelsskägg :)





Jag bjuder även på ett litet kollage av några av bilderna från fotograferingen :) Vad glad jag är att vi tog dessa bilder!



Fixerad!

Idag när jag och min kära make gick till ICA så kom vi på en sak. Att om en månad så borde vi vara föräldrar, eller där i krokarna i alla fall. Det är ju helt sjukt egentligen! Snart är vi inte två längre, eller ja fyra om man räknar med katterna. Det känns konstigt, skrämmande men häftigt.

Hos BM såg allt bra ut. Jag trodde ju att han rört sig runt som satan i magen och inte låg med huvudet neråt men jo visst, han har nu fixerat sig och var påväg neråt i bäckenet :) Det kan ju fortfarande ta lång tid innan han kommer man att han ligger rätt på sin plats nu känns skönt :) Vi sammanfattade graviditeten lite kort och vår BM läste igenom mitt förlossningsbrev som hon tyckte var jättebra och skrev i princip bara i sammanfattningen att dom skulle läsa mitt brev när vi väl ska till förlossningen.

Efter BM var jag på Uppsala Lilla Spa hos Emma och fick mig en fantastisk massage, och en härlig ansikts- och fotkur. Skönt att få skämma bort sig lite innan allvaret börjar :) Så tack Emma för behandlingarna och tack Niko för födelsedagspresenten :)

Som kommentar till Nikos inlägg så kör jag kanske lite med tystnadsstrategin men har mer och mer vant mig vid att barnet kanske blir en T Mattheos ändå :P Men idag insåg jag att vi har två namn, jag röstar för det ena och Niko för det andra! Haha, hur ska detta sluta? Niko föreslog att vi får döpa honom till Tord. Det kanske är där vi får landa...

Imorgon är första gissningen på att lillen kommer. Vad tror ni? Blir det så?

Namnträsk

Har ni planerat några namn? Tjejnamn har vi ju typiskt nog bestämt men killnamn har vi just nu två st som vi väljer mellan. Mellannamn är bestämt i alla fall!

Hade ni lätt för att komma överens om namnen?
 Jo det tycker jag ändå. Vi har båda samma namnstil och är ute efter ett ovanligt namn som måste passa ihop med Mattheos!

Detta skrev Rebecca i ett inlägg, uppenbart utan min medverkan eller mitt godkännande för den delen. Jag ska våga mig på att starkt protestera mot sanningshalten i detta och ser det här som ett spel i att vinna matchen om namn, kränkt är jag också för att stärka mitt påstående!

Jag har funderat i ett par dagar på att skriva ett inlägg om just detta, och när passar det inte bättre än nu? För alla som har varit med om detta så kommer ni garanterat känna igen er. Jag tror verkligen inte det finns någon som anser att namnval har varit enkelt, när man är två om att bestämma. Att välja namn är svettigare än ett gympass, mer nervöst än en rysk kontring, mer fulspel än vattenpolo och värre psykkrig än upptakten inför en boxningsmatch! Det är strategi och taktik, nypningar och skallningar. Ja, ni förstår själva, och när väl allt har tagit slut, då är man i mitt läge just nu...

Vi har varit inne på två namn, och det håller jag med om, men vi båda har sagt att vi får se när det ploppar ut en unge vad det faktiskt blir. Namnstil och sånt där, det håller jag med om också, vi har inga diskussioner kring detta. Det Rebecca gör här, är att offentliggöra och med det inofficiellt fastställa det vi inte kommit överrens om! 2 Mellannamn är absolut klara och går inte att flytta på, dock gör Rebecca precis samma sak som hon gjort i 2 månader nu med mig.

Rebecca har börjat att använda sig av tystnadsstrategin. Att inte prata om det gör att det "kanske" glöms bort, det "kanske" råkar försvinna eller bli för oviktigt med tiden. Efter att jag har kört med alla möjliga strategier i månader för att få fram förnamn och lirka och tvista så att det blir som jag vill, och rebecca har givetvis gjort detta också, så har jag helt slut på ideer om hur jag ska tackla det här. Jag är helt lost. Jag är besegrad innan matchen, och då är det bara att lämna WO. Jag måste såklart rycka upp mig och fortsätta driva denna viktiga fråga, men måste hitta någon annan vinkel.

Nu står ni såklart helt handfallna och undrar vad som försigår egentligen, och eftersom inte Rebecca kläckt det än så är det min uppgift att förmedla. Mitt namn är S. Nikolaus Theodorakopoulos Mattheos. Niko T. Mattheos. Men, vart har detta T försvunnit i diskussionerna om namn? Ja, just det. Tysthetsstrategin har tagit ut sin rätt, men icket längre!

Nu vill jag såklart inte att någon ska komma och tro att jag gråter floder för detta, men vi krigar vidare och kommer såklart att lösa den här frågan också, som med allt annat. Jag får som jag vill och Rebecca får tro att hon också fått som hon vill.

Trevlig vecka på er!

Touch And Go
//Saint Nikolaus


Så roligt!

Jag blir så glad av alla kommentarer jag får här i bloggen och det är så kul att läsa! Mitt läsarantal bara ökar och ökar och det är jag så glad över :) Tänk att det finns dom som sitter och läser i min relativt tråkiga blogg. Många vet jag inte alls vilka det är som läser vilket är lite spännande och gör mig nyfiken. Vilka är ni där ute :)?

Något jag alltid ansett vara tråkigt i bloggar är just frågestunder. Men nu funderar jag på att ha en frågestund eller ja en "skriv vad ni vill veta" stund. Det kanske är någon fråga, något ni vill att jag ska skriva om etc. Kanske har ni frågor till min kära make Niko eller har något ni vill att han ska skriva om. Ja det är lite fritt fram. Kanske ni inte har något ni vill läsa om utan är så supernöjda med min blogg som den är :P Ibland är det svårt att veta vad man ska skriva om så lite tips är alltid bra :)

Äntligen fint väder idag! Imorgon ska jag skämmas bort! Först besök hos BM sen gravidmassage, ansikts- och fotkur! Fantastiskt.

Gravidfrågor

Hur gamla är ni, du och din man? Jag är nyss fyllda 25 och Niko blir 25 i september.

Hur fick du beskedet att du var gravid? Jag hade gått över mensen ett par dagar och kände att nåt inte stod "rätt till" så jag gjorde ett test.

Vilken vecka var du i då? vecka 3 eller 4 tror jag

Hur reagerade du när gravtestet var positivt? Det första testet visade ett svagt svagt streck så vi visste inte om vi trodde på det så vi åkte och köpte ett till, ett digitalt. 30 sek tog det så stod det tydligt "gravid"

Hur berättade du för din man att du var gravid?
 Han gjorde testet tillsammans med mig så han fick reda på det samtidigt som mig

Var det planerat? Både ja och nej - hände det så hände det.

Var du orolig för missfall? Det är man nog alltid innan man gått över den osäkra tiden

Vem i er närhet fick veta nyheten först? Jag ringde mamma, pappa och syster. Kattis (blivande gudmor) och min kollega/vän Nathalie fick även reda på det. Niko ringde hans familj och hans vänner Simon (blivande gudfar), Arvid och Ingo.

Hur gick ni ut med det officiellt? Övriga nära och kära fick reda på det i v12-13 tror jag det var. Officiellt på facebook blev det efter RUL i v18 då vi tog ett kort på magen och ultraljudsbilden.

Känner du dig redo att bli mamma? Jag vet inte om man nånsin kan känna sig helt redo men självklart känner jag mig så redo som det går. Jag har alltid velat ha barn och jobbar med barn så jag är så redo jag kan! Jag längtar i alla fall väldigt mycket efter lillen :)

Hur känns det att ha en bebis i magen?
Det känns lite mysko ändå - det är ju som en parasit som växer i dig och livnär sig på dig! Men visst känns det helt fantastiskt, förstår inte riktigt att det är en människa som ligger där inne.

Hur mycket har du gått upp i vikt under graviditeten?
Håll i er nu... 20 kg! Och mer lär jag ju öka. Har dock en massa massa vätska i kroppen som väger lite, men sen ska allt bort! Men det är värt allt. Som Niko säger "det är bättre att du går upp än ner"

Cravings? I början var det apelsiner, sen hade jag en period med flingor och mjölk. Hamburgare är även en stor craving även om jag nu blivit duktig att hålla mig ifrån det. Coca Cola är en annan grej som hållt i sig länge och det tycker jag inte alls om i vanliga fall.

Gravidkrämpor? O ja. Först en lång period av illamående. Sen började mitt tidigare skadade knä göra ont igen, sen fick jag en inflammation i ena skinkan (pga knäskadan - fråga mig inte hur det gick till). Sedan foglossning och ryggproblem. Har varit sjukskriven sedan v8 och går nu på gravidpenning.

Har ni planerat några namn? Tjejnamn har vi ju typiskt nog bestämt men killnamn har vi just nu två st som vi väljer mellan. Mellannamn är bestämt i alla fall!

Hade ni lätt för att komma överens om namnen?
 Jo det tycker jag ändå. Vi har båda samma namnstil och är ute efter ett ovanligt namn som måste passa ihop med Mattheos!

Vad tror ni att det blir, en flicka eller en pojke?
 Jag trodde tjej och Niko trodde kille. Niko hade rätt. Enligt RUL och 3D ultraljudet så ska det vara en solklar kille i magen :)

Hur länge ska du vara mammaledig? Förhoppningsvis till augusti 2013 men det blir ju ett år i alla fall. Får se om jag ska kombinera föräldraledighet med studier eller inte.

Ska ni dela på föräldraledigheten?

Eftersom Niko fortfarande pluggar så blir det jag som är hemma.

När är bebisen beräknad att komma? 31 maj 2012, alltså väldigt snart!


Du är inte på smällen - du är baske mig hela slagsmålet

Säg aldrig detta till en gravid kvinna....

Doktorn sa visserligen att du skulle komma att äta som två - men inte visste jag att han menade två hästar.
___________________

Hur kommer det sig att du är så mycket tjockare än de andra brudarna på andningskursen?
___________________

Älskling, var lade du den där underklädeskatalogen?
___________________

Varför i hela världen skulle jag vilja massera dina fötter?
___________________

Du har banne mig rätt, du börjar både bli fet och oattraktiv
___________________

Nej jag insinuerar ingenting, jag sa barar att jag tror inte att ungen väger 30 kilo!
___________________

Du vet, när man tittar på henne kan man inte tro att Pamela Anderson har varit gravid och fött ett barn.
___________________

Men kan de inte locka fram lite värkar i förtid? Den 25e är det ju slutspelet i elitserien.
___________________

Herregud! Den där tatuerade rosen på din höft är lika stor som halva Afrika
___________________


Ensamhet

Jag funderat över en sak, om det är så att när man blir gravid så slutar man finnas för vissa människor. Jag har slutat höra av mig till folk just för att ingen hör av sig tillbaka till mig. Jag är less på att vara den som hela tiden ska vara den som hör av mig. Folk vet att jag är hemma om dagarna och att jag kan ses i princip när som men hör nån av sig för det? Nej.

Detta är självklart inget som gäller alla utan det finns några stjärnor där ute som jag vet bryr sig om mig och som hör av sig och det är guld värt! Ibland känns det bara så ensamt att vänner man trodde hade kanske inte är ens riktiga vänner som inte ens kan slå en pling eller skriva ett sms och kolla hur allt är. Jag är tamefan gravid. Jag menar inte att jag ska specialbehandlas för det men det är fan det största jag varit med om! Jag är beräknad att föda om mindre än 3 veckor och det vet jag inte hur många som har koll på egentligen.

Fan låter nästan arg när jag skriver detta men det är så det känns. Det är/blir ensamt ibland och man vet inte vilka som kan klassas som ens vänner längre när det känns som att knappt någon ens kan skriva ett hej till mig. Men å andra sidan så vet jag att det finns folk som bryr sig som är mina riktiga vänner (hoppas ni vet vilka ni är) och det är dom jag vill omge mig med. Jag trodde dock inte att man skulle "försvinna" när man blev gravid för vissa. Jag är samma människa, visserligen tjockare men ändå!

Tack ni som fortfarande bryr er <3


Städmani och förvärkar

Jag har börjat få städmani! Eller inte riktigt men jag måste alltid plocka undan nåt eller diska eller vad som. Min plan är att jag varje kväll ska diska upp allt ifall att något skulle hända på natten så man inte har en massa disk liggandes. Idag har jag tvättat igen men fick nya pingupåslakansetet till vagnen idag som skulle tvättas och nu är det bäddat med det och det känns MYCKET bättre :) Imorgon ska vi nog sätta dit bilbarnstolen i ankan (bilen har fått det namnet) så att det är klart också.

Igårkväll hade jag förvärkar hela kvällen och det har fortsatt idag, tänk om nåt är på G? Fast jag tror inte det eftersom att man kan ha förvärkar länge! Sammandragningar har jag haft länge och är van med det men detta känns annorlunda, de håller i sig längre och är starkare.

Niko skrev ju i ett inlägg nedan att vi planterat. Jag trodde inte att det skulle växa något, speciellt inte nu när vädret varit så dåligt. Men idag så såg jag lite grönt i en kruka! Det är ännu långt kvar men ruccolan hade kommit upp lite, även citronbasilikan hade en liten grön grej i sig. Bara myntan och dillen vi väntar på nu!

20 dagar kvar idag!!! <3

Magkollage!

Idag är det 3 ynkla veckor kvar tills BF! Hur sjukt låter inte det? Snart har vi lillskrutten här! Oj vad jag längtar :) Nu är han även klar, han är färdig i magen men han kan få ligga på jäsning ett tag till :)

Jag har slutat se att jag växer därför gjorde jag ett kollage! Det är bilder från typ början tills nu med några missade veckor i början. Senaste kortet är taget igår! Här har ni. Ser ni nån skillnad :P? Nu längtar jag bara tills lillen sjunker ner lite så jag kan andas lättare. Och jag är fortfarande väldigt fashinerad av min väldigt runda mage :P


Barnkommentarer

Att jobba med barn är nog det mest fantastiska som finns. Igår var jag och hälsade på på mitt jobb, dom skulle ha maskerad och hade gjort glass så självklart ville jag vara där :) Barn är så roliga också med deras kommentarer. Bjuder på tre olika situationer.

Barn: Vem har du fått halsbandet av?
Jag: Av Niko
Barn: Är du kär i han?
Jag: Ja det är jag
Barn: Är ni gifta?
Jag: Ja det är vi
Barn: Fick du tårta i ansiktet då?

(Barnen fick se ett kort för längesen när Niko mosar tårta i mitt ansikte och det har dom inte glömt :) )

Barn: Jag har tänkt
Jag: Jaså, vad har du tänkt på?
Barn: Bebisen ska inte heta Erik Saade..
Jag: Jaså, vad ska han heta då?
Barn: Han ska heta Danny.. Eller Svampbob Fyrkant går bra också

(Ett av barnen har bestämt att bebisen är hans men att vi kan dela på honom. Han skulle bestämt heta Erik Saade Mattheos men har visst nu ändrat sig :) )

Barnen hade så fina prinsessklänningar som snurrade så fint när dom dansade.
Jag: Jag har inget som snurrar så fint, kanske mitt halsband gör det.
Barn: Det gör inget, du är fin ändå.

(Trots den väldigt tjocka magen jag har så är jag ändå fin)

Är dom inte härliga? Jag saknar dom små liven :) Men har sagt att jag ska försöka komma på deras sommaravslutning den 29 maj, jag har inte lovat nåt för säkerhetsskull :)

Visst har jag sagt att vi har en konstig katt? Igår hittade jag Zeus här... Nerkrypen i datorväskan... Vilket gjorde Napoleon nyfiken :)

 

Ännu en update. Jag råkade visst beställa ett pingupåslakanset... I turkost... Och en turkos pingufilt... Ooops.


Vad blir det för mat?

För att återanknyta till inlägget innan. Idag blir det grillspett, potatissallad och sallad!


/Saint Nikolaus


Grillfascism

Var längesen jag skrev något nu men livet som blivande förälder kräver uppoffringar, min har hittils varit att inte skriva så mycket här...

Dock bör jag kort hedra min fina Audi som nu inte längre finns bland oss. Vet att det nämnts i bloggen, men att sörja tar tid och nu har vi bytt till oss en Renault. Kombi. mhmm. Nåja, plockade ju hem vagnen för ett tag sen och först då insåg jag nyttan i att ha ett stort bagageutrymme. Insåg också att med packning finns det risk att det nog bara blir ett barn i denna familj. I alla fall tills Rebecca skaffar sig ett körkort så vi kan köpa en till kärra, alternativt ett släp för att ta oss upp till Piteå och ner till Västervik.

Till rubriken. Dom flesta har säkert sett Solsidan, och har ni inte det så se Solsidan för har ni inte gjort det så har ni, precis som med filmen Madagascar, missat någonting fantastiskt. En av de bästa avsnitten handlar om en persons grillberoende. Jag ska inte gå så långt och påstå att jag är likadan, men vi har grillat 5 dagar i rad nu, och våran grillpremiär var för 5 dagar sedan... Men jag kan inte hjälpa det. Om jag måste säga att jag är bra på någonting, och nu tar jag i från tårna och står rakryggad och säger det, skriver det, så är jag fantastisk på att grilla! Ni vet den där flintasteken man alltid har ätit för att den är billig och enkel. Man lägger den på grillen, går och dricker en öl, går tillbaka och vänder den, går och hämtar en ny öl och dricker den och sen är flintasteken klar? Den blir ganska bränd, torr och man ångrar sig att man tog det billiga alternativet så fort man tar en tugga... FEL FEL FEL! Flinta går att grilla så den smälter i munnen när man tar sin första tugga! Så jä*la bra är jag på att grilla!

Så, därför fortsätter jag att grilla. Dessutom måste vi boka grillplatsen. Det är för att uttrycka det milt, inte allemansrätt utanför våran balkong. Vi bor på bottenvåningen och har ett stort behov av att ha uteplatsen utanför (se stycket ovan) och därför gäller det att hålla hårt i den. 14 dagars grillning i sträck oavsett väder bör göra susen.

Sen har vi planterat örter också. Vårat sommarprojekt som låter enkelt men 4 örter, 4 krukor, 2 katter och jag och Rebecca. Det är svårare än man kan tro då vi lyckats döda det mesta här + att vi inte kan ha någonting som växer och är grönt inomhus. Våra katter är inte köttätare som deras förfäder och därför är det förbud på sådant här.

Långt långt och ganska långt ifrån varför denna blogg startades. Men men, nog längt man ändå lit ti barne kom!

Over and out

//Saint Nikolaus

Vagn

Jag tror jag har börjat boa för fullt nu, eller ja gör det jag kan göra. Jag har kokat nappar, tvättat allt till lillen, vi har byggt ihop spjälsängen och bäddat den, jag har skrivit förlossningsbrev, jag har nästan packat klart BBväskan, jag har beställt extra batteri och minneskort till kameran, jag har bakat fika till framtida gäster och nu i veckan ska jag baka pajer och frysa insom vi har sen när grabben kommit då jag antar att vi inte kommer ha så mycket ork till att laga mat. Idag bäddade jag även vagnen och både jag och Niko önskar att den höll för oss då det ser så mysigt ut. Försökte fånga vagnen på bild men lyckades inte så bra, har ju inte ens tagit bort lappen på vagnen så den hänger ivägen. Men iaf, här kommer bilder på den. En Emmaljunga Citycross Limited Edition Nautic Grey. Färgen är inte riktigt som på bilden. Helst ville jag ha en vit vagn, men det blir smutsigt så lätt och en svart ville jag inte ha så detta blev en perfekt mellanlandning mellan de två färgerna :) Vagnen är bäddad med barbapappa och en fårfäll och pingumobil (nehe?). Dock funderar jag på att köpa pingupåslakanset till vagnen då jag känner att barbapappa inte känns helt rätt! Men vi får se.

 
                                           

Update på katternas spjälsängsträning. Dom har inte ens rört sängen. Dom är så duktiga så!

Vem liknar han?

Jag har nog skrivit klart mitt förlossningsbrev. Funderar på att ta med det till barnmorskan nästa gång vi ska dit så att hon kan läsa igenom det och se om det funkar. Känns konstigt att börja fundera på förlossningen. Det är inget jag är nervös för, inte alls faktiskt. Jag har ju inget annat val så varför ska man då bli nervös? Jag längtar så in i norden efter att få se vår lillkille och se vem han liknar. För ett tag sen drömde jag att jag födde honom, han var lika stor som en normal bebis men bara det att han satte sig upp och sprang sedan iväg när jag skulle lyfta upp honom... Drömmar är konstiga ibland.

Hittade två bilder på mig och Niko när vi var små. Vem tror ni lillknodden kommer likna :)?

 




Fotoväggen

Efter att ha pratat så mycket om min älskade fotovägg med massa fina människor så är det väl dags att visa ett riktigt kort på det nu. Igår så blev den helt klar (tror jag i alla fall). På väggen finns mitt och Nikos bröllopsfoto, bröllopsfoto från mina föräldrar, Nikos föräldrar, min mormor och morfar och Nikos mormor och morfar. Det finns kort på Nikos farmor och farfar, våra katter, familjefoton från bröllopet, bilder på oss som nyfödda med stolta föräldrar, nytillskottet i familjen: Lowe, ett kort på mig och Niko från dagen han frågade chans på mig och ett kort från julafton under vår smekmånad :) Och det som kanske inte passar in: Nikos gamla älskling... Nämligen hans älskade Audi, Shrek-bilen fick även vara med på ett hörn :) Nu kommer barnet vara omringat av folk som älskar honom :)


Bilduppdatering!

Jag vet att jag är dålig på att uppdatera bloggen men jag har inte så mycket spännande att skriva om!

Hade gravidfotografering med Ellen igår (www.ellenkarlsson.se) och vi fotade på samma ställe som vi hade bröllopsfotograferingen på. Det var riktigt kul och jag tror att bilderna blev jättefina :) Sen var det avslutning på föräldragruppen också. Tårta skulle vi få att fika på men det blev det ju inte!

Byggde ihop spjälsängen idag för nu ska katterna tränas! Hittills har det gått jättebra. Sängen var så fin när den var bäddad men nu ser det ut som en rymdsäng då vi täckt den med aluminiumfolie vilket visst skulle vara bra för att få katter att inte vara i sängen. Har kort på det men sängen är inte på rätt plats och fotoväggen man ser i bakgrunden ska få två nya kort ist för två tillfälliga kort - men jag är nöjd med väggen annars :)

 

                                       

Bjuder på lite övriga bilder också. Ett på Niko och gammelvovven Alex! Alex nya favorit är Niko och så fort jag försvinner från sängen så passar han på att tar min plats och frågan är vart jag ska sova. Den andra är på Niko och katterna och man ser ju tydligt vem dom föredrar! Tur att jag har lillkillen i magen så jag slipper känna mig ensam.

 

Sen vill jag avsluta med en bild... Jag har varit så glad att jag inte varit så svullen nu under graviditeten - eller ja, fingrarna har varit svullna ett tag vilket gör att det nu är så tomt på mitt ringfinger... Ingen förlovnings- eller vigselring där.. Det känns tomt. På min stora 25 årsdag så insåg jag att det inte bara var fingrarna som var svullna... När jag tog av mig strumporna så fick jag en chock! Kolla hur jag typ ser ut nu för tiden!!

                                      

Sammanfattning

Har haft en mysig helg i Västervik där vi firat mamma, mig och syster! Orkar inte skriva om allt men det har blivit massa mys med Lowe också :) Jag var typ den enda som inte sett honom skratta men så i måndags så log han och skrattade så fint åt mig så jag nästan började gråta. Dessa gravidhormoner alltså... Sen att jag stortjöt när vi åkte ifrån Västervik förstår ni nog alla som känner mig! Men det var underbart att vara hemma en långhelg ist för de annars fre-sön helgerna.

Idag har vi gjort massa nyttigt. Eller ja först kan jag nämna att vi nu bytt bil så nu är vi så familjiga. En riktig kombi-bil har vi nu :) Dock började jag gråta 3 ggr när vi skulle lämna Nikos bild, det var sorgligt men detta var behövligt. Vi hämtade även vagnen idag så nu har vi den här hemma. Dock så går den inte in i förrådet där jag hade tänkt att ha den, eller den är för bred för att köra in... Men den var så lätt att fälla ihop så då funkade det galant i alla fall. Köpte mig även en födelsedagspresent idag. Önskade mig bidrag till en ny bärbar dator eftersom vi nu lånar Nikos kompis dator. Så idag köpte vi oss en ny dator, Norton AntiVirus, Officepaketet och sen Windows 7 till Nikos dator. Det var massa saker som bockades av på listan idag och det är skönt, nu är allt allt allt köpt tills barnet kommer också, eller ja behövs lite blöjor bara. På tal om lillkillen så har han börjat vara väldigt aktiv igen efter en väldigt väldigt lugn period. Nu rör han sig för fullt och det känns som han ligger och putar med rumpan utåt hela tiden nästan.

Det var nog allt för mig just nu, uppdaterar snart igen med lite bilder är det nog dags för... Kan ju bara nämna att det r dags för gravidfotografering imorgon vid 12 och sen vid 14 är det sista föräldraträffen :) Det betyder att det närmar sig med stoooormsteg, 29 dagar kvar idag! Vi är inne i beräknade födelsemånaden men jag tror ju att vi kommer få vänta tills nästa månad men att äntligen vara här är helt sjukt! Snart är lillen hos oss...