<

Gravidfrågor

Hur gamla är ni, du och din man? Jag är nyss fyllda 25 och Niko blir 25 i september.

Hur fick du beskedet att du var gravid? Jag hade gått över mensen ett par dagar och kände att nåt inte stod "rätt till" så jag gjorde ett test.

Vilken vecka var du i då? vecka 3 eller 4 tror jag

Hur reagerade du när gravtestet var positivt? Det första testet visade ett svagt svagt streck så vi visste inte om vi trodde på det så vi åkte och köpte ett till, ett digitalt. 30 sek tog det så stod det tydligt "gravid"

Hur berättade du för din man att du var gravid?
 Han gjorde testet tillsammans med mig så han fick reda på det samtidigt som mig

Var det planerat? Både ja och nej - hände det så hände det.

Var du orolig för missfall? Det är man nog alltid innan man gått över den osäkra tiden

Vem i er närhet fick veta nyheten först? Jag ringde mamma, pappa och syster. Kattis (blivande gudmor) och min kollega/vän Nathalie fick även reda på det. Niko ringde hans familj och hans vänner Simon (blivande gudfar), Arvid och Ingo.

Hur gick ni ut med det officiellt? Övriga nära och kära fick reda på det i v12-13 tror jag det var. Officiellt på facebook blev det efter RUL i v18 då vi tog ett kort på magen och ultraljudsbilden.

Känner du dig redo att bli mamma? Jag vet inte om man nånsin kan känna sig helt redo men självklart känner jag mig så redo som det går. Jag har alltid velat ha barn och jobbar med barn så jag är så redo jag kan! Jag längtar i alla fall väldigt mycket efter lillen :)

Hur känns det att ha en bebis i magen?
Det känns lite mysko ändå - det är ju som en parasit som växer i dig och livnär sig på dig! Men visst känns det helt fantastiskt, förstår inte riktigt att det är en människa som ligger där inne.

Hur mycket har du gått upp i vikt under graviditeten?
Håll i er nu... 20 kg! Och mer lär jag ju öka. Har dock en massa massa vätska i kroppen som väger lite, men sen ska allt bort! Men det är värt allt. Som Niko säger "det är bättre att du går upp än ner"

Cravings? I början var det apelsiner, sen hade jag en period med flingor och mjölk. Hamburgare är även en stor craving även om jag nu blivit duktig att hålla mig ifrån det. Coca Cola är en annan grej som hållt i sig länge och det tycker jag inte alls om i vanliga fall.

Gravidkrämpor? O ja. Först en lång period av illamående. Sen började mitt tidigare skadade knä göra ont igen, sen fick jag en inflammation i ena skinkan (pga knäskadan - fråga mig inte hur det gick till). Sedan foglossning och ryggproblem. Har varit sjukskriven sedan v8 och går nu på gravidpenning.

Har ni planerat några namn? Tjejnamn har vi ju typiskt nog bestämt men killnamn har vi just nu två st som vi väljer mellan. Mellannamn är bestämt i alla fall!

Hade ni lätt för att komma överens om namnen?
 Jo det tycker jag ändå. Vi har båda samma namnstil och är ute efter ett ovanligt namn som måste passa ihop med Mattheos!

Vad tror ni att det blir, en flicka eller en pojke?
 Jag trodde tjej och Niko trodde kille. Niko hade rätt. Enligt RUL och 3D ultraljudet så ska det vara en solklar kille i magen :)

Hur länge ska du vara mammaledig? Förhoppningsvis till augusti 2013 men det blir ju ett år i alla fall. Får se om jag ska kombinera föräldraledighet med studier eller inte.

Ska ni dela på föräldraledigheten?

Eftersom Niko fortfarande pluggar så blir det jag som är hemma.

När är bebisen beräknad att komma? 31 maj 2012, alltså väldigt snart!


Kommentarer
Postat av: -Jenny-

Oj, vilken jobbig graviditet. Själv mår jag prima än så länge, ta i trä. Jag hoppas att jag kan må bra hela tiden men räknar med att se ut som en strandad val om jag brås på min sida av släkten :). Jag vägde nästan fem kilo och syrran låg också på över fyra...En viktippgång på under 20 kilo är en bonus för mig.

2012-05-15 @ 21:31:13
URL: http://ommigochmitt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback