Tandemcykel och hästridning!

Minns ni att jag nämnde för ett tag sen att vi hade fått 10 st uppdrag att göra innan vår första bröllopsdag? Idag så skulle två st uppdrag bockas av på listan! Jag har varit nervös i över en dag för ett av uppdragen. Att rida! Jag är så sjukt hästrädd. Agneta, Malin, Nelly och Nathalie var med som stöd (det var även dom som fixat så vi kunde utföra uppdragen).
 
Vi började med tandemcykling. Jag satt längst bak och Niko skulle styra. Det var väldigt svårt till en början och vi hade lite svårt att komma igång men sen fick vi in det. Det enda var att det var väldigt läskigt när man satt där bak och inte kunde styra när man ville det.  Men vi fixade några meter i alla fall! Malin och Nathalie testade även de med men dom fixade det inte lika galant som oss ;)
 
Agneta hade gjort en blåbärspaj som hon hade med sig så efter cyklingen så satt vi alla och fikade på paj, saft och rödavinbär/vitchoklad muffins. Även då tittade solen fram så det var väldigt härligt.
 
Över till det läskiga, ridandet! Vi fick inte tag i en islandshäst utan en fjording. Jag hade googlat lite på morgonen och läste att det liknades vid en asiatisk vildhäst, tror ni det gjorde mig lugnare? Inte riktigt. Påväg att hämta hästen så brillierade jag med mina kunskaper om hästen och Malin blev lite impad. Hästen var läskig och jag höll på långt avstånd först. Hästen skulle få sadel och sånt där man håller i. Jag kan verkligen ingenting om hästar egentligen och förstod inte alls vad dom menade när dom sa att hästen inte hade skor... Jag tror Agneta fick sig ett gott skratt ibland över mina kommentarer och mina rädda rörelser. Jag skulle även rida först. Upp kom jag med lite hjälp och väl uppe på hästen spände jag mig som satan så jag nu har ont i benen. Vi blev dock kompisar jag och hästen under promenaden så på tillbakavägen var jag inte alls lika nervös och måste säga att jag fixade det bra. Sen var det Nikos tur. Visst att han varit rädd för hästar, visst visst... Det tror jag inte alls på.. När han kommer tillbaka så rider han själv! Vad fan hände liksom? Från att ha varit själv till att rida själv o stanna hästen och posa och allt. 
 
Det har verkligen varit en superdag och jag har haft jättekul. Levis har sovit under hela utflykten och har missade allt men vi har det på film så vi kan visa honom det i framtiden :) Just nu sitter Levis i Nikos knä, dom har killsnack säger Niko. Jag får inte höra, tror det pratades om snygga tjejer och sport.
 
Tusen tack tjejer för en superkul dag, det måste vi göra om (kanske utan hästridandet :) )

Svar på fråga

Passar på att skriva ett litet inlägg nu medan Levis sover. Dagarna rullar på och Levis blir roligare och  roligare för varje dag som går. Han blir även tyngre vilket gör att man får sig ordentliga träningspass när man busar med honom ibland :) Datum för Levis dop är bestämt och de flesta inbjudningar är utskickade!
 
Kom på att jag fick en kommentar för längesen som jag lovat att svara på och det är bäst att jag gör det det nu innan jag glömmer det :) Frågan löd: "Hur har allting blivit nu egentligen när du har blivit mamma? Är det som du trodde? Vore kul att få veta om det man oroade sig för verkligen var värt att oroa sig för eller om graviditetsnojan liksom glöms bort när bebisen väl är framme. :)" Frågan var ställd av http://www.cuison.se/#home
 
Det är svårt att svara på faktiskt, för jag  vet inte vad jag trodde egentligen eller vad jag hade för förväntningar. Jag var inte så orolig utan jag kände mig ändå redo att få rollen som mamma. Varken jag eller Niko är särskilt oroliga av oss och är lugna som personer. Dock är vi båda chockade. Det är så mycket "lättare" än vad vi trodde att ha barn. Vi skäms ju nästan ibland när vi berättar hur vi har det, han sover, äter, är vaken och glad och är sällan ledsen. Är han ledsen är det oftast att han är hungrig eller övertrött och är då lätt att trösta. Vi känner oss bortskämda. Dock trodde vi att bebisar låg och sov och egentligen inte gjorde så mycket väsen av sig, men oj så fel vi hade! Sen första dagen nästan har Levis bland annat hållit huvudet uppe. Nu vägrar han ju vara still med det, han ska stå i ens famn när man håller i hans händer, han ska rulla runt på rygg när han tränar på magen, han super på tummen, han skrattar och jollrar för fullt och han är 6½ vecka! Han är fantastiskt rolig i alla fall och helt underbar! Så det är svårt att veta vad man har att vänta utan man får nog vara redo på allt! Det finns inget mer underbart än att man upptäcker att Levis ligger/sitter och tittar på en och ler ett stort leende - det får verkligen en att smälta av lycka! Han är fantastiskt Levis, Niko är en fantastisk pappa och jag är väldigt lycklig!
 
Det jobbigaste är bara att tiden går så fort... Så ni gravida där ute, ta tillvara på första tiden med era små det går så fort så fort.
 
Nu vaknade lillen och det dags för blöjbyte :) Vi hörs :)
 
 

OS

Vill bara snabbt tillägga här att Levis kommer få uppleva sitt första OS nu, vilket givetvis är fantastiskt och alldeles, alldeles underbart för att citera disney..? Vi kommer likt den första fotbollsmatchen tillsammans (VM, Sverige-England) sitta och njuta av sportvärldens snabbaste, starkaste och spänstigaste atleter och försöka stödja den bästa av de bästa med de egenskaperna. Levis håller givetvis på Jamaica och Bolt i första hand, bilder på de kommer att dyka upp här om de inte redan har visats. Så, det kommer ju bli fantastiskt.
 
Det jag tänkte komma till, och upplysa er alla om som inte visste det är att detta Olympiska mästerskap som hålls i London är det trettionde. Kom på det häromdan och ville kontrollera mina OS kunskaper och googlade det. Första länken var givetvis Wikipedia och där fann jag det jag sökte. I år är det XXX Olympiska spelen. Förutom att det är oerhört komiskt är det också enda gången i världshistorien som det kommer vara det. Ta vara på det och njut av att många av oss varit med om 11.11.11, 10. 10. 10, och kommer vara med om 12.12.12 och även XXX i olympiska spel. Det är en tid av historia vi lever i. Finns en massa andra datum och bla bla bla som jag inte nämnt, men ni förstår själva grejen, det är fantastiskt.
 
Bänka er framför tv:n nu, 22.00 invigs ett historiskt ögonblick
 
Touch And Go
//Blivande historialäraren Saint Nikolaus

Att väcka ett litet barn

Här kommer ett litet tips till alla er som tycker att ni spenderar för lite tid med eran vakna bejbis. Jag har en fantastisk fru som tydligen anser att Levis sover för mycket, så hon har utvecklat en otrolig metod för att väcka honom.
 
Börja med småförsök som att hicka väldigt högt när du håller honom. Det borde åtmindstonde ta barnet ur djupsömnen. Om han nu inte öppnar ögonen så var inte orolig. Smäll gärna igen dörrarna hårt, tappa omedvetet tunga och metalliska föremål i backen så de låter ljudligt och ibland kanske långvarigt. Hjälper det fortfarande inte får ni hemskt gärna upprepa dessa saker flera gånger. Det absolut bästa tipset är att glöm gärna bort att ni har ett litet barn, då gör ni dessa saker omedvetet och kan väcka ungen med gott samvete. Om ni följer tipset garanterar jag en vaken, smått livrädd och nervös liten krabat.
 
Sen så ska jag väl vara den första som bryter isen här. Om ni tittar på bilderna från förra inlägget, blir ni inte lite smått sugna på att se Shrek? Alltså, Levis är otroligt söt och vacker, men vissa gånger får man känslan av att slå på någon av Shrek filmern... Vet inte varför.. Kanske är det öronen..?
 
Touch And Go
//Saint Nikolaus

6 veckors glad bebis!

Jag ber om ursäkt. Bloggen har fått ligga på is nu under vår semester! Jag ska ta upp det igen nån dag - men nu njuter jag mest av Levis. Älskade lilla pojken som idag är 6 veckor och firar det med att passera 6kg gränsen! 6060g (+650g på 1½vecka!!) och 59,2 cm lång. Han växer för varje dag och det gör även min kärlek för det lilla livet! Han har börjar skratta som bara den, mest åt pappa Niko när han busar med honom! Vi gjorde även hans hand- och fotavtryck idag :) Bjuder på lite bilder från idag :) Bilden när han ligger på mage och lyfter huvudet är från idag! Första ggn vi la han på mage och han chockade sin mamma och pappa med att lyfta högt högt. Vilken kille vi har!
 
 
 

Semester

Är det semester så är det och därför suger verkligen uppdateringen. Vädret i Västervik är piss men sällskapet är perfekt. Bor hos mor, far och hund men nu bor även syster, hennes sambo, min systerson och deras hund här så det är fullt hus! Vi hörs när vi hörs men bjuder på lite Levis från när vi myste i uv-tältet häromdan :)

 

 


Påväg

Nu sitter vi i bilen påväg till min hemstad Västervik! Självklart toppenväder men det får vi ta. Var och vägde och mätte Levis innan vi åkte. Som vanligt fick jag mig en chock. Han har ökat 800g på två veckor och ligger nu på 5420g! Jag måste ha grädde till mjölk. Har visserligen börjat tycka att han är tung. 57,2 cm lång var han också. Nu ska jag återgå till vägen innan jag blir åksjuk men bjuder på två bilder också. Ett när Levis är nybadad o gör nåt jag inte kan, lyfta på ena ögonbrynet och ett när han har sina Chelsea kläder på sig :)


Klyschor

Som Rebecca ska jag också gnälla lite över våran dåliga uppdatering. På resande fot blir det lätt att man prioriterar bort datatid och mobiluppdateringar har ni märkt hör till en av mina svagare sidor. Så, där kom ursäkten så kan vi gå vidare till viktigare saker.
 
Först ska jag börja att säga att det var en helt fantastisk resa till Piteå. Fick träffa många fina vänner, Clas, Jonas, Danne, Cissi, Arvid, Hanna, Micke, och en hel drös fler samt nya bekanskaper på ett dop. Nästintill hela tjocka släkten fick en chans att säga hej och krama LillLevis. Även min fina släkt på min fars sida fick skypa lite och öva honom på grekiskan. Och sen min mor och far och bror som var till stor hjälp, inte bara med ungen men också så att jag och Rebecca fick lite kvalitetstid. Najs.
 
Så, under den tid nu som gått utan uppdateringar har jag funderat mycket på vad jag vill trycka ut i den stora världen av pixlar. Då det mesta är självklart, jag är lycklig, jag mår bra, det är fantastiskt och så vidare känner jag att jag vill skriva om något annat. Men sen när jag funderar på det inser jag att egentligen händer inte så mycket eftersom allt är helt perfekt med honom. Ni som sett Solsidan kommer kanske ihåg ett avsnitt från när dom är på ultraljud och det enda Felix Herngren hör är "Han är helt perfekt, världens finaste o.s.v". Det är min verklighet nu då han sover på nätterna, knappt skriker, växer fort och starkt, är tidig med det mesta och det finns inget alls att klaga på. Det enda, och det här är verkligen en true story bro, det är att det är lite jobbigt att säga de här sakerna till folk. Man skäms nästan lite... Det är snarare normalt att det är något som är lite galet som gör det lite jobbigt eller kämpigt, men vi kan bara säga att allt bara är bra. Man måste dock gardera sig varje gång så att folk inte misstolkar heller, vi vet att det kan ändras när som helst, och därför njuter vi nu. Men för tillfället är det bara bra.
 
En sak däremot som jag funnit lite lustigt och som jag inte kommer undan är alla klyschor. "Men oj, spydde han ner dig? Det är bara bra", "Hör du vad han kan, men att han skiter ner sig i din famn det är bara för att han känner sig trygg", "Titta vad duktig han är" (till allt han gör, blundar, tittar, vrider huvvet, håller upp huvvet o.s.v), "Hörde du, han sa Pappa", samt alla skratt vid alla tillfällen han ens piper, fiser, rapar, spyr, sover, ler, skallar en haka, slår sig själv i ansiktet med mera.
Jag trodde inte jag skulle bli en sån far, men jag gillar det på något sätt. Det hör till och går inte att förhindra. Det mest intressanta är dock att jag och Rebecca har sagt och gjort dessa saker hundratals gånger, men likväl när vi är ensamma hemma fortsätter samma klyschor gång efter gång trots att vi slitit ut de till oändlighet.
Ja, jag tyckte det var ganska lustigt.
 
Jag ska inte lova att jag ska uppdatera snabbare nästa gång. Vi blir bortresta ca en vecka från imorgon till Levis mormor och morfar så jag lär nog inte uppdatera alls förrän efter. Men man vet aldrig... Men troligtvis inte..
 
Hejs
 
Touch And Go
//Saint Nikolaus

En månad!

Idag blir vår älskade Levis en månad gammal, förstår inte att tiden går så fort. Han har redan hunnit växa ur en storlek i bodysar, i byxor kan han fortfarande ha 50. Han växer både på längden och blir tyngde. Han blir mer och mer fantastisk för varje dag och jag är så lycklig! Jag har världen mest fantastiska son och världens mest underbara man. Är det ens tillåtet att vara såhär lycklig? Vi firar hans månadsdag med grillning!
 
På en månad har det inte bara hänt mycket med Levis utan med mig också. De sista två veckorna av graviditeten så fick jag massa bristningar och nu tänkte jag visa er före och efterbild på magen! Ni som inte vill se en tigerrandig degmage, blunda!
 
 
 
 
Egentligen så trodde jag väl att jag skulle se värre ut än vad jag gör och i sinom tid så kommer det bli ännu bättre. Men jag orkar inte bry mig. Degen visar på att jag är en stolt mor till min son. 12 kg har jag hittils tappat och har lika mycket kvar för att nå inskrivningsvikten. Kilona kommer försvinna när dom vill försvinna, degen likaså. Bristningarna får jag nog leva med men det kan jag också ta! Så folk, detta är hur verkligheten ser ut :P

Hur Levis namn kom till...


Dåligt av mig!

Jo jag vet, uppdateringen är dålig! Men har man semester så har man :) Vi är mest runt o visar upp lillprinsen och han sköter sig jätteduktigt :) Har börjat dopplanera! Nu väntar vi bara på klartecken från kyrka o lokal så kan inbjudningar börja skickas och jag kan börja fixa o dona :) Jag älskar att planera sånt här! Efter dopet vet jag inte vad jag ska planera... Först hade jag (vi) bröllop att planera, med vad vigseln skulle innehålla, sånger, klänning m.m och sen festen med dekorationer, bordsplacering, gästbeskrivning och innan allt gjorde jag egna inbjudningskort, en liten gåva till alla 100 gäster, bordsplaceringskort, servettringar och pyntade ljus (festprogram och innehåll fixade värdpar och toastmaster). Sen var bröllop klart och då fick jag (vi) en smekmånad att planera - blev lite spontanbokning då vi i samma veva fick reda på att jag var gravid och vi ville resa innan han kom och då hade vi en tidsram att hålla oss inom. Resa till Karibien blev bokat! Sen var det dags att planera lillens ankomst med alla dess inköp. Nu är han här och dop ska planeras! Men vad gör jag sen? Vad ska jag nu planera? Bjuder på en bild som visar hur stark Levis är i nacken :)


Dop

Om jag och Niko skulle säga hur Levis skötte sig under dopet skulle vi båda säga exemplariskt! Han sa inte ett ljud, låg och sov och log lite åt Isak när han fick vatten på huvudet! Allt jag tänkte var, skratta inte, snart är det din tur! Levis var minst på tillställningen oxh lyckades bära samma kläder som huvudpersonen (se bild nedan). Dopet var trevligt, Isak var söt och fikat var supergott! Tror presenten blev bra också, två stora godsedjur. En korv från mig o Niko och en hund av Levis, så Isak hade nån att busa med tills dom sågs nästa gång! Levis har även träffat lite släkt, gammelfarmor och gammelfarfar, hans tremänningar/sysslingar Tilde, Isak och Gabriel och Nikos kusin Linda! Tror dom gillade Levis då det blixtrades från kameror för fullt! Levis gillade även hans tremänningar, Niko frågade om han tyckte det var kul och som svar fick han ett stoooort leende :) Bjuder på två bilder, tror jag. En på Levis fina outfit och en på min snygga man och vår fantastiska son!


Snabb update :)

Resan upp till Piteå gick fantastiskt bra, vilken grabb Levis är! Han bestämde när vi skulle åka så vid 8 kom vi iväg och vid 17.30 var vi uppe! Han gnällde knappt nåt! Tre ggr behövde vi stanna sen sov han! Dock kändes det konstigt att inte krama på honom hela tiden som jag annars gör!
Han har även en supergullig korg som han sover i här (tyvärr ingen bild - kan inte lägga upp det via telefon). Han somnade ca 23 i min famn och sov så gott så ville inte väcka honom för mat, utan bytte blöja o la honom i korgen 04.30 vaknade han första ggn! Lyx! Han gillade nog korgen :) Nu har vi bara legat o myst hela morgonen och ska väl snart gå upp.
Dop vid 15 idag :) Första ggn på månader som mitt ansikte kommer få sig lite smink och håret kommer fixas! Ska försöka ta en familjebild då till "välkommen till världen" till lite tidningar. Eftersom både jag och Niko bytte efternamn när vi gifte oss så vill vi vara med på kortet så folk förstår vilka vi är :)
Fick en fråga i en kommentar om hur det är att vara mamma, om det är som jag trodde och jag tänkte svara på det i ett senare inlägg - så segt att uppdatera via telefon!
Ha det!

Värdens snällaste

Igår kväll/natt och idag har jag haft världens snällaste bebis. Efter att jag igår skrev att han inte är intresserad av att sova har han typ inte gjort något annat. Han somnade ca 22.30 i min famn igår, när det var dags att sova bytte jag blöja utan att han vaknade. Vid 3 väckte han mig och ville ha mat! Sen idag har han sovit och varit vaken men varit på toppenhumör. Det har lett till att jag hunnit med så mycket! Jag hann tvätta innan Niko åkte till jobbet, medan Niko jobbade drog jag på mig bärselen och gick till ICA, sen har jag diskat, vikt tvätt, renbäddat, städat lite, rensat garderoben (bort med gravidkläder), packat, gjort kort och ätit! När Niko kom hem så kunde jag tillochmed få mig en välförtjänt dusch och vi hann även slå in Isaks doppresent. En väldigt väldigt produktiv dag! Förut vaknade han, myste lite med Niko och sedan fick han mat och ligger nu och halvsover i min famn. Hoppas att detta fortsätter imorgon då vi ska bila 80 mil uppåt i Sverige till Piteå...
 
Levis blir verkligen roligare och roligare för varje dag, han tittar med nyfiket på saker och ting, för fantastiska miner och är bara så gosig! Just nu ligger han och ler i sömnen och klappar mig samtidigt, underbara lilla barn! Jag är så lycklig så jag kan tro att jag drömmer!
 
Denna fina bild pryder just nu min dator :)
 

4H

Levis har tappat intresset för att sova om dagarna - han tar endast powernaps på ca 10-20 minuter, sen ska han vara vaken har han tänkt. Idag var ett sånt tillfälle då vi skulle åka och leta doppresent till lilla Isak som döps på lördag. Han var trött och blev lite grinig vilket ledde till att vi gick en liten promenad och hamnade på 4H och tittade på djur. Vi tittade på jättesöta killingar, lamm, kaniner och inte så söta hästar. Jag och Niko är lite rädda för hästar och är nervösa inför att  vi ska rida (ett av bröllopsuppdragen), har även hittat häst nu så nu ska det bli av! Bjuder på lite bilder från 4H.
 
  
Hästen var dock lite rolig och kom när Niko ropade "hörrö Bosse"- fast den stampade och gnäggade så lite läskig var den ändå. Men ändå tog Niko steget och klappade den och jag har bildbevis!
 
 
Hade folk här idag igen, nämligen mina kollegor Malin, Nathalie och Agneta, Agnetas dotter Nelly var även med. Det var mysigt att träffa dom och ännu en gång fick Levis paket - han blir så bortskämd den lillskrutten! Det var mycket trevligt att dom kom förbi en sväng :)
 
Till sist bjuder jag på tre bilder, en på mig och Levis, en på Niko och Levis när han blev flaskmatad för första gången (testade att pumpa) och sen en på Levis. Han tittar lite roligt på bilden men är ändå så otroligt söt så jag får dåndimper!
 
 
 

BVC, besök, bebis och film!

Dåligt uppdatering av mig, jag vet! Igår var första dagen (tror jag) sen Levis föddes utan något besök så igår tog vi det bara lungt och njöt! Dock var han väldigt mammig så jag fick inte lämna honom en sekund! Men det är ändå mysigt (förutom när han inte ville sova på kvällen).
 
Idag så har det varit en toppendag, både väder, sällskap och skrutten. Dagen började med BVC, sköterskan var imponerad över att han följde saker med blicken redan vilket alltid är kul att höra :) Hans vikt går stadigt uppåt och ännu en gång blev jag chockad, 4680g, en ökning på 530g på en vecka! Han är nu 56cm lång och har vuxit 3 cm sen han föddes och hans huvudomfång har vuxit 0,5 cm på en vecka och ligger nu på 37,5cm. Han är inte så liten längre, han växer så fasligt fort!
 
Sällskapet idag bestod av min barndomsvän Nattis och hennes härliga småtroll Jordan och Alba. Som vanligt är dom lite blyga först men efter att ha mutat dom med film, saft, kakor och lekpark så slutade det med att dom gick och sopade och dammade i hela lägenheten - haha! Superhjälp :) Alltid lika roligt att träffa dom.
 
Förmiddagen gick i spänningens tecken också då min vän Alexandra låg på förlossningen och nu har äntligen hennes lilla Nell kommit till världen. En mycket söt tjejja och jag är så glad för hennes skull!
 
Jag har försökt att få in en film från bröllopet på bloggen men det vill sig inte. Så det blir att få lägga upp länken till youtube så får ni som vill titta på den, den är ca 9 minuter lång men är en av de lyckligaste dagarna i mitt liv! Det är lite skakigt och dåligt klippt men jag kan inte sånt med filmer så vill ni titta så är ni välkomna :)
http://www.youtube.com/watch?v=Bf8ZNsEn4sg&feature=youtu.be

Ansvar

Nu när vi fått vårt lilla barn är ju fokus i bloggen inte längre på graviditeten och livet kring detta utan bloggen har ju omstrukturerats lite naturligvis mot en mer "hur-det-är-att-vara-förälder-bla-bla-bla-blogg". Att vara förälder medför en del ansvar, jag har varit det i dryga två veckor och kanske inte kan kvalificera mig som någon som egentligen har någon aning om hur det är med ansvar kontra föräldraskap. Vad jag dock vet är att om försäkringskassan hade haft ett skrev skulle jag gladeligen betala stora summor till Zlatan, ge honom ett par skor med stålhätta och be honom ge dom en ordentlig pungspark. När han väl är igång kan han ge en till skatteverket också...
 
Om ni vill leva ett liv där ni själva styr era val och känner att ni inte vill kontrolleras utefter en viss mall som inte dessa myndigheter har skapat så gift er inte och skaffa inte barn. Och vill ni ändå det, kanske är någon där ute som funderar på det, så ta de viktigaste frågorna ni har funderat på, fundera lite till och släng dom. Sedan tar ni ut endast de viktigaste av de nya ni kommer på och så fort era kroppar har någon som helst chans att bli gravida så ring då dessa instutioner och fråga dom vad som gäller. Den dagen du blir gravid/gift dig kan bli för sent... Det är inte heller så mycket att dom inte vet hur störda regler dom har, dom är fullt medvetna om det när man pratar med dom (då dom inte är på rast mellan 08.05 och 16.55). Problemet är den klassiska svenska metoden att erkänna felet, förstå felet och göra felet igen, för telefonisterna kan inte gå till chefen och säga att grundstommen i policyn är helt vrickad... Så de ber om ursäkt och säger tyvärr.
 
Vad jag vill säga med inlägget är att med ett barn kommer ansvar, ansvar man skulle tagit för längesen och som straffar sig nu. Eller kanske att man skulle tagit reda på saker innan man blev könsmogen. Eller bara att vissa instutioner och företag lever på folkets okunskap. Eller nått annat.
 
 
Touch and Go
Saint Nikolaus